Makna CPC, CPM pada iklan Nuffnang

Aku jumpa artikel ni masa blogwalking…copy paste jelah ye…nak taip semula dah malas, sumber link asal ade kat bwh artikel ni..:

“Perkara yang paling asas yang nuffnangers semua mesti tahu ialah perbezaan campaigns CPC dan CPM.

1. CPC(Cost per click) ialah campaign biasa(asas) dari nuffnang dimana semua blog nuffnangers yang menampal code CPC ini akan diberikan campaign ini secara automatik..(biasanya mengambil masa beberapa jam@hari selepas pendaftaran dan selepas menampal code, barulah advs CPC akan muncul)
– Perlu diketahui bahawa CPC ini berjalan atas kehendak@permintaan dari advertisers.
– Nuffnang akan membayar nuffnangers atas@ mengikut jumlah bilangan “unique click oleh blog’s unique visitors” pada iklan nuffnang tersebut.
– Campaigns akan tamat apabila jumlah maksima yang dikehendaki oleh advertisers mencukupi dan earnings akan di update pada masa yang tertentu.
– Secara mudahnya, sekiranya blog nuffnangers tersebut mempunyai campagins CPC dan walaupun mempunyai visitors yang ramai, tetapi sekiranya tiada seorangpun diantara visitor yang klik pada iklan tersebut, maka nuffnangers tersebut tidak mendapat apa-apa earnings. Ini kerana earnings hanya diberikan apabila adanya klik pada iklan…..
(pemahaman Catlina: iklan CPC ni, bila ada org klik, barulah duit masuk..RM0.25 sekali klik)

2.CPM(Cost per Mille) ialah campaign yang jauh berbeza dari CPC. CPM ini juga tidak diperoleh secara automatik seperti CPC.
– Campaigns jenis ini(CPM) akan menghasilkan buffered earning(earning semasa campaign berjalan) dan seterusnya menghasilkan metered earning(earning selepas iklan CPM tamat)
– Kemudian, barulah earnings campaign biasa(CPC) dicampur dengan metered earning (mPCM) untuk menghasilkan current earnings.
– Campaign CPM ini tidak memerlukan klik pada iklan untuk nuffnangers mendapat earning.
– Ringkasnya, ini bermakna sekiranya blog nuffnangers tersebut mempunyai visitors yang ramai namun tiada klik yang terhasil pada iklan nuffnang, nuffnangers masih lagi mendapat
earnings iaitu buffered earning.
– Buffered earning dan seterusnya metered earning ini sebenarnya bergantung kepada bilangan visitors(traffik).
– Campaign jenis CPM ini berjalan dimana advertisers membeli beberapa bilangan visitors dalam blog nuffnangers untuk melihat iklan mereka bagi 1 tempoh masa yang tertentu. Bilangan pengunjung yang dibeli akan dibahagikan dengan tempoh masa(hari) iklan itu berlangsung.”

(pemahaman Catlina: advertiser akan beli jumlah visitors dari blog kita, iklan CPM ni bukan hanya berdasarkan klik iklan, tapi berdasarkan berape org visitor yg dtg ke blog kita masa iklan tu muncul.Dalam ertikata lain, org tak klik iklan pun, owner blog masih dpt earning!Setakat ni aku baru dapat 1 je metered earning …bila la nak dapat lagi nih!)

Baca selanjutnya:

http://mathsensei.blogspot.com/2009/12/apa-itu-buffered-earning.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: