Ulser?

Kul 9 malam tadi..E-ein bgn tido menyusu dan aku salin diaper dia.Masa tgh dukung ke bilik air, aku ternampak bibir atas belah dalam mcm merah2…aduh..mcm luka je..macam ulser pun ye jugak..

Cepat2 kami bergegas gi klinik, agaknye ini sebab E-ein meragam dan tak minum susu satu malam sebelum ni..

Doktor tak dapat nak bukak mulut E-ein, dia tanya aku mcmane rupa nya, aku kata mcm ulser tapi mcm luka jatuh pun ye.doktor kata, kalau luka jatuh, mesti bengkak, so mungkin ulser.Dan dapat ubat gel utk sapu kat mulut E-ein serta Febril(panadol) syrup takut E-ein demam.

Sebenarnya semalam aku dok amik gmbr gigi atas dia tu, tapi masa tu tak nampak pulak ape2.Cepat nye ulser tu naik..mlm ni pun nampak dah merah giler..cian E-ein..cuma sejak petang tadi dia takdelah meragam, balik dari umah pengasuh terus tido…bgn tido terus cari mainan…tahan sakit agaknye budak ni ek…

UPDATE pada 9 Apr 2010, 7.10 pagi: MAsa aku hantar E-ein ke umah pengasuh pagi tadi, aku bgtau lah pengasuh suruh sapu ubat ulser kat bibir E-ein.Dia tanya. “oh ade luka ke”

Aku kata macam ulser.Lepas tu akak tu kata’

” semalam E-ein jatuh terhantuk kat kaki buai(buaian).”

Aku terdiam.Nak marah pun ada.Kenapalah tak cakap masa aku ambik E-ein semalam?Itupun aku nampak tak sengaja…buatnya aku nampak esok lusa, luka tu bernanah sebab tak rawat camne(ok..aku exaggerating kat sini sebab tgh bengang)?Aku cakap’

” Oh patutlah semalam siang masa hantar tak ada luka pulak!”

Aku call husband aku, bgtau dia..kata dia kenapa awak tak sound akak tu?aduh..susahla takkan nak sound..sebab dia jaga anak kita kang kita marah2 ade gak dia layan tak elok E-ein tu (buruk sangka-teruk aku ni kan?)

Bengkek betul..normallah budak jatuh tapi at least bgtau lah kan….maybe agaknye akak tu ingat takde luka masa jatuh semalam, ha..kan dah kantoi sebab tak mo beritahu, luka tu jadi bukti…kesian E-ein….tgklah petang ni aku nak sound cara berhemah kot..

(Maaf tulisan merah, sy tgh marah pagi-pagi nih!)

Gambar semalam (beria-ia aku nak amik gmbr gigi E-ein)

Gambar malam tadi(bibir belah atas tu merah2 kat dlmnye)

Get well soon E-ein shayaaang!

18 Comments

  1. Miss Q said,

    April 8, 2010 at 6:28 pm

    ulser sbb kurang minum susu ye.. 1 yg sy kagum budak2 ni, kita kalau luka bibir sikit terus ulcer berhari2 pulak tuh. tp budak2 nih, kalau luka bibir, bagi minum air sikit esoknya da baik dahh

  2. CatlinaFly said,

    April 8, 2010 at 10:03 pm

    qas: agaknye mekanisme penyembuhan diorg berjalan lancar, tak mcm kita dah mkn mcm2 itu yang lmbt baik🙂..ulser mcmane pun kita tetap nak mkn mcm2 masuk mulut🙂

  3. Intan said,

    April 9, 2010 at 1:56 am

    Uish geram nya baca. Kalo intan jd Cat pon sure nak tau gak kalo anak kita jatuh ke apa ke masa pengasuh jaga…at least inform lah.Kesian e-ein, hopes luka tu cepat sembuh ye sayang.

  4. Izan Ishak said,

    April 9, 2010 at 1:58 am

    hi cat…ahha..kan dah kantoi, e-ein jatuh kena kaki buai rupanya! kalau izan pun izan bengang giler.. yup,at least bagitau lah kan.moga e-ein cepat sembuh ye sayang!!!

  5. April 9, 2010 at 2:13 am

    Sangat faham what u mean, Cat. Memang geram hati bila baby sitter/nursery macam tuh but nak marah sangat takut apa2 dia buat kat anak kita kemudian pulak. Dilemma betulGet well soon E-ein sayang *HUGS*

  6. mummy_ayu said,

    April 9, 2010 at 2:31 am

    ah ah..at least inform..bukan kita naka marah pun..normal la budak budak jatuh kan…apa pun to e0ein..cepat sembuh ye dear!!wah..dah ada gigi..best!

  7. nursarah said,

    April 9, 2010 at 4:35 am

    sabar sis. hehe, mak saya pun jaga anak org gak, pernah satu hari tu dak kecik ni (2thn lebih) agresif gila masa dimandikan, samai terlepas dari pegangan emak saya. luka kat dahi dia. mak saya punyalah gabra sebab anak org kan. agaknya org tu pun takut sgt kot. tapi nasib baik sis nampak luka tu kan, rasanya sis kena bgtau kat dia awal2 supaya jgn rahsiakan apa2 kalau baby sis jatuh ke apa. then terangkan pada dia kenapa mesti bgtau.happy day to sis. comel sangat baby tu.

  8. CatlinaFly said,

    April 9, 2010 at 5:03 am

    izan: betul..sy faham memang kalau dgn kita pun memang anak akan jatuh, terhantuk dan sebagainya..tapi tulah nak kene tau kan, at least kita amik langkah berjaga2 bwk gi klinik cepat..

  9. CatlinaFly said,

    April 9, 2010 at 5:04 am

    intan: …memang betul tu intan!kita nak tau je kalau ade ape2, itu je..

  10. CatlinaFly said,

    April 9, 2010 at 5:04 am

    shareen: betul..kita tak leh marah, kena berhemah..nak marah boleh tapi kena la cari pengasuh lain lepas tu ekekeke

  11. CatlinaFly said,

    April 9, 2010 at 5:06 am

    ayu: yep..betul..mana2 budak mesti ade pengalaman jatuh..ape yang penting, kita sebagai ibu bapa nak tau ape yang ertjadi, itu je..so kalau ade komplikasi lepas ni, kita tahu la sebab jatuh tu jadi gitu, bukan sebab lain..sy terperanjat juga bila tgk bibir E-ein mcm berdarah belah atas tu..kalau kita mesti pedih, alangkan tergigit bibir pun sy dah rasa sakit sgt, ape lagi bila tersungkur

  12. CatlinaFly said,

    April 9, 2010 at 5:09 am

    nursarah: mak akak pernah jaga anak org gak dik..akak ingat lagi, pernah anak org tu main lari2 dalam rumah, pastu terlanggar grill umah yang jenis bergerigi tu..koyak dahi budak tu, berparut smpi skrg tau..itulah, budak kalau nak jatuh, kat mana2 je, cuma akak nak gtau , kenapa jadi luka, kenapa pecah bibir tu..itu je..

  13. chugie said,

    April 9, 2010 at 7:10 am

    alahai sianye e-ein jatuh.. sebenarnye normal budak2 jatuh n etc, tp tu lah.. patutnye pengasuh kene bg tau.. agaknye die igt bende tu biase kot kn?? tp kite ni as parent die anggap bende ni besar.. same lah mcm sy.. fatin juga menghadapi keadaan sama mcm e-ein.. tp tak tau nk kate ape pd pengasuh.. x kn nk marah kan?? lg pun bukan salah die..nak juga tau camne cat nak sound pengasuh tu cara berhemah.. nanti leh sy buat juga camtu heheh..jgn lupe kasi entry k!

  14. 5577 said,

    April 9, 2010 at 7:26 am

    alolo kesian e'ein.. hrp2 dia cepat sembuh.. aah, btau la kan, jd kite leh buat apa2 precausian yg patut.

  15. mamikelate said,

    April 9, 2010 at 7:40 am

    Hmmm ….masalahnye bukan ape…apa2 hal baby siiter tak patuut tak bagi tau…luka tu tengok dulu…kalau sampai jd ulcer…beli oral paste atau oral aid…

  16. April 9, 2010 at 8:18 am

    eh..kalu saya pon hangin satu badan…mmg geram je..sy pon pernah kena sekali..if sy tak perasan malamnye dan esok sy terus tanya..elok pulak dia cakap rafiq hentak kat lantai..geram je kan!sian e-ein..takpe cat..esok lusa elok la tu..rafiq dulu pon dpt gel..

  17. mama_umar said,

    April 9, 2010 at 3:38 pm

    cian e-ein,phm sgt rase bengang tu cat,zety dulu plak,ade ke patut anak pengasuh tu (umur 13 thn,budak ppuan)die pegi gunting2nye rambut si maryam (mase tu blm cukur)ikut sesuke hati die?!geramnye mase tu yaAllah,rase nk lempang je budak tu!zety sound mak die jelah (sound pon xdela laser2 sgt,sbb kite tau die jg anak kitekan)smpi skg budak tu takut nk jmpe zety,hishh..tibe2 tingat balik jd panas hati dibuatnye..hmm,hope luke e-ein cpt baik k😉

  18. ~~@lyci@~~ said,

    April 10, 2010 at 2:59 pm

    cian e-ein… smoga cepat sembuh yer sayang…


Leave a Reply

